سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در صفت دنیا فرمود : ] مى‏فریبد و زیان مى‏رساند و مى‏گذرد . خدا دنیا را پاداشى نپسندید براى دوستانش و نه کیفرى براى دشمنانش . مردم دنیا چون کاروانند ، تا بار فکنند کاروانسالارشان بانگ بر آنان زند تا بار بندند و برانند . [نهج البلاغه]
 

 

 

 

> سه پرسش سقراط

>>هر زمان شایعه ای روشنیدیدو یا خواستید شایعه ای را تکرار کنید این فلسفه را در ذهن خود داشته باشید!
>>  در یونان باستان سقراط به دلیل خرد و درایت
فراوانش مورد ستایش بود. روزی فیلسوف بزرگی که از آشنایان سقراط بود،با هیجان نزد او آمد و گفت:سقراط میدانی راجع به یکی ازشاگردانت چه شنیده ام؟
>>سقراط پاسخ داد:"لحظه ای صبر کن.قبل از اینکه به من چیزی
بگویی از تومی خواهم آزمون کوچکی را که نامش سه پرسش است پاسخ دهی."مرد پرسید:سه پرسش؟سقراط گفت:بله درست است.قبل از اینکه راجع به شاگردم بامن صحبت کنی،لحظه ای آنچه را که قصدگفتنش را داری امتحان کنیم.
>>اولین پرسش حقیقت است.کاملا مطمئنی که آنچه را که می خواهی
به من بگویی حقیقت دارد؟مرد جواب داد:"نه،فقط در موردش شنیده ام."سقراط گفت:"بسیار خوب،پس واقعا نمیدانی که خبردرست است یا نادرست.
>>حالا بیا پرسش دوم را بگویم،"پرسش خوبی"آنچه را که در
موردشاگردم می خواهی به من بگویی خبرخوبی است؟"مردپاسخ داد:"نه،برعکس…"سقراط ادامه داد:"پس می خواهی خبری بد در مورد شاگردم که حتی درموردآن مطمئن هم نیستی بگویی؟"مردکمی دستپاچه شد و شانه بالا انداخت.
>>سقراط ادامه داد:"و اما پرسش سوم سودمند بودن است.آن چه را
که می خواهی در مورد شاگردم به من بگویی برایم سودمند است؟"مرد پاسخ داد:"نه،واقعا…" سقراط نتیجه گیری کرد:"اگرمی خواهی به من چیزی رابگویی که *نه حقیقت داردونه خوب است و نه حتی سودمند* است پس چرا اصلا آن رابه من می گویی؟ ------------------------------






  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 90/12/14 ::: ساعت 9:53 صبح :::   توسط دارالقرآن 
    نظرات شما: نظر